۱۳۸۸ تیر ۱۵, دوشنبه

راهی علمی تر برای خاموشی سبز : قطع کنتور یا خاموش کردن همه وسایل راس یک ساعت خاص مثلا 9:30 شب

در این چند روز در مورد استفاده از وسایل پر مصرف برقی در ساعات پیک به منظور اثر گذاری بر شبکه سراسری برق چندین نظر در بالاترین آمده بود. به دلیل برخی مسایل مانند قابلیت اجرا؛ اثر بخشی و هزینه بحث های زیادی رو این پیشنهاد بهمراه داشته. من با اصل پیشنهاد موافقم ولی پیشنهاد بهتر و موثرتری دارم که هزینه ای هم نداره: قطع همزمان فیوز یا خاموش کردن همه وسایل راس یک ساعت مشخص مثل 9:30 شب. با اینکار می توان بدون هزینه به دو هدف رسید:

1) این پیشنهاد با برهمزدن تعادل تولید و مصرف برق در یک لحظه، شبکه رو به حالت اضظراری میبره و میتونه باعث قطع برق سراسر به دلیل از مدار خارج شدن نیروگاهها بشه و در نتیجه صدای این اعتراض به تمام مناطق ایران خواهد رسید و محدود به تهران یا شهرهای بزرگ نیست.

2) با تغییر چهره شهر (تاریکی شهر) برای مدتی کوتاه اعتراض مدنی خود را اعلام میکنیم.

اما دلایل فنی و توضیحات:

اولا چرا این کار از نظر فنی نتیجه میده: در سیستم برق یک مسئله فنی اساسی تعادل لحظه ای تولید و مصرفه. یعنی در هر آن باید میزان تولید و مصرف کاملا برابر باشد درغیر این صورت (چه اضافه تولید و چه اضافه مصرف) نیروگاهها مثل ماشینی خواهند بود که از سربالایی ناگهان به سرازیری برسد ولی میزان گاز ثابت باشد با این تفاوت که در شبکه برق این کار(برقراری تعادل) باید در حد هزارم ثانیه انجام شود. در صورت افزایش ناگهانی مصرف نسبت به تولید (معمولا ناشی از قطع ناگهانی یک نیروگاه) میتوان با اعمال دستی یا خودکار خاموشی؛ تعادل را برگرداند. از آنجا که کاهش ناگهانی مصرف (مگر برای صنایع بسیار بزرگ) اتفاق نمی افتد برای آن پیشبینی خاصی صورت نگرفته است و این ایده اصلی این طرح است.

ثانیا چرا مدعی برتری این طرح نسبت به "روشن کردن وسایل پر مصرف" هستم:

1) به دلیل جنبه سلبی و مبارزه منفی (عدم مصرف) این روشه

2) مهمتر اینه که از نظر فنی این عمل بسیار موثر تره. زیرا:

2-1) در سیستم برق همیشه مقدار تولیدی رزرو وجود داره که با افزایش مصرف بطور خودکار تولید افزایش مییابد تا مجددا بالانس تولید و مصرف برقرار شود. و تنها در صورتی این روشن کردن وسایل تاثیر خواهد داشت که میزان این افزایش از رزرو بیشتر باشد. ولی در مورد کاهش ناگهانی حدود 10% الی 15% مصرف امکان اینکار نیست. چرا که با خارج شدن یک واحد نیروگاهی، آن واحد تا مدت زیادی (حدود 8 ساعت) قابل برگشت نیست

2-2) در حالت اضافه بار (مصرف بیشتر برق) معمولا پستهای برق بطور اتوماتیک شروع به قطع میکنند و از پیشرفت مشکل جلوگیری میشود. در نهایت میشه به برق قطع برق برخی مناطق رسید.

2-3) ولی در حالت کاهش ناگهانی مصرف، نیروگاهها نمیتوانن بطور ناگهانی عکس العمل نشان دهند و تریپ میکنند.

۲ نظر:

  1. به جرات مي‌توان گفت كه بجز مهندسين برق- قدرت كسي از مسئله ناپايداري در شبكه برق خبر ندارد. از اينرو جنبش خاموشي برق كه از 3 هفته پيش مطرح شده، محجور مانده است. نيك مي‌دانيم كه اين حركت از همه حركتهاي ديگر كه تا كنون انجام شده هم ايمن تر است و هم تاثيرگذارتر. تاثيرگذاري آن به اين دليل است كه دولت شايد بتواند اينقدر به ا... اكبر گفتنها و تجمعات بي‌تفاوتي نشان بدهد تا مردم خسته شوند، ولي در اين مورد نمي‌تواند بي‌تفاوت باشد.
    از طرف ديگر اين كار نه تنها يك فعاليت اعتراضي است بلكه از آن مهمتر يك كار عملياتي محسوب مي‌شود. از اينرو از تمامي وبلاگها و اشخاصي كه در اين جهت اطلاع رساني كرده‌اند درخواست مي‌گردد همديگر را يافته و يك شوراي هماهنگي تشكيل دهند مانند كاري كه در موج سبز آزادي اتفاق افتاده است. وظايف اين شورا به قرار زير خواهد بود:
    1- ايجاد هسته مركزي كه تمامي راهكارهائي كه از كانالهاي مختلف آمده را ارزيابي كرده و آنها را هماهنگ كرده و به عنوان راهكار تائيد شده نهائي ارائه كند.
    2- از تمامي توان خود جهت وصل شدن به كانالهاي مطرح اطلاع رساني نظير بالاترين، سازگارا، موج سبز آزادي، فيس بوك آقاي موسوي، ابراهيم نبوي، كانالهاي ماهواره اي، ايميل و ... بهره ببرد. و نهايتا خود به مركزي تبديل شود كه مورد مراجعه مخاطبين قرار گيرد. (طبق تحقيقاتي كه به عمل آمده هنوز درصد زيادي از اين جريان بي خبرند).
    3- تبديل اين عمليات از روز خاص به يك روند به نحويكه مردم بطور معمول هر شب سر يك ساعت مورد توافق دست به اين كار بزنند و يك قسمت از كارهاي روزانه آنها گردد.
    4- بهترين محرك در چنين اقداماتي ارائه فيدبك است تا مردم از نتيجه كار خود با خبر شوند و روز بروز تعداد بيشتري به اين جنبش ملحق شوند. وگرنه دلسرد خواهند شد. از اينرو بايستي از همه كانالهاي ارتباطي كه افراد اين شورا در وزارت نيرو و شركتهاي تابعه، ديسپاچينگ، برقهاي منطقه اي و ... بصورت روزانه اطلاعات جمع‌آوري و به اطلاع عموم برسد.
    5- از همين الان براي به ثمر رسيدن اين كار اساسي و حياتي شروع كنيد.

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف