۱۳۸۸ تیر ۱۴, یکشنبه

یک پیشنهاد برقی دیگر(ساده تر، کم هزینه تر و کاملا موثر): قطع کنتور یا خاموش کردن همه وسایل راس یک ساعت خاص مثلا 9:30 شب

در این چند روز در مورد استفاده از وسایل پر مصرف برقی در ساعات پیک به منظور اثر گذاری بر شبکه سراسری برق چندین نظر در بالاترین آمده بود. به دلیل برخی مسایل مانند قابلیت اجرا؛ اثر بخشی و هزینه بحث های زیادی رو این پیشنهاد بهمراه داشته. من با اصل پیشنهاد موافقم ولی پیشنهاد بهتر و موثرتری دارم که هزینه ای هم نداره: قطع همزمان فیوز یا خاموش کردن همه وسایل راس یک ساعت مشخص مثل 9:30 شب. با اینکار می توان بدون هزینه به دو هدف رسید:
1) با تغییر چهره شهر برای مدتی کوتاه اعتراض مدنی خود را اعلام میکنیم.
2) در صورتی که این پیشنهاد مورد توجه عده ای در حدود 10 الی 15 درصد مردم قرار بگیره؛ میتونه باعث قطع برق سراسر به دلیل از مدار خارج شدن نیروگاهها بشه و در نتیجه صدای این اعتراض به تمام مناطق ایران خواهد رسید و محدود به تهران یا شهرهای بزرگ نیست.
اما دلایل فنی و توضیحات:
اولا چرا این کار از نظر فنی نتیجه میده: در سیستم برق یک مسئله فنی اساسی تعادل لحظه ای تولید و مصرفه. یعنی در هر آن باید میزان تولید و مصرف کاملا برابر باشد درغیر این صورت (چه اضافه تولید و چه اضافه مصرف) نیروگاهها مثل ماشینی خواهند بود که از سربالایی ناگهان به سرازیری برسد ولی میزان گاز ثابت باشد با این تفاوت که در شبکه برق این کار(برقراری تعادل) باید در حد هزارم ثانیه انجام شود. در صورت افزایش ناگهانی مصرف نسبت به تولید (معمولا ناشی از قطع ناگهانی یک نیروگاه) میتوان با اعمال دستی یا خودکار خاموشی؛ تعادل را برگرداند. از آنجا که کاهش ناگهانی مصرف (مگر برای صنایع بسیار بزرگ) اتفاق نمی افتد برای آن پیشبینی خاصی صورت نگرفته است و این ایده اصلی این طرح است.
ثانیا چرا مدعی برتری این طرح نسبت به "روشن کردن وسایل پر مصرف" هستم: یکی به دلیل جنبه سلبی و مبارزه منفی (عدم مصرف) این روشه و مهمتر اینه که از نظر فنی این عمل بسیار موثر تره. در سیستم برق همیشه مقدار تولیدی رزرو وجود داره که با افزایش مصرف بطور خودکار تولید افزایش مییابد تا مجددا بالانس تولید و مصرف برقرار شود. و تنها در صورتی این روشن کردن وسایل تاثیر خواهد داشت که میزان این افزایش از رزرو بیشتر باشد. ولی در مورد کاهش ناگهانی حدود 10% الی 15% مصرف امکان اینکار نیست. چرا که با خارج شدن یک واحد نیروگاهی، آن واحد تا مدت زیادی (حدود 8 ساعت) قابل برگشت نیست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر